søndag 5. september 2010

Byplanlegging

Det finnes mange forskjellige retninger innen byplanlegging. I dette innlegget skal jeg skrive om fire forskjellige.

Le Corbusiers byplan  «Ville Contemporaine pour trois million inhabitants» var organisert i et geometrisk mønster omkring et transportsentrum der et veisystem i flere nivåer dannet midtaksen. På øverste nivå i transportsenteret var det flyplass, og rundt reiste 24 glass-skyskrapere seg 183 meter i været. Resten av byen var et stort parkområde med lavere boligblokker og med en industrisone og arbeiderboliger helt i utkanten. Mange oppfattet ideen hans mer som en modell for en science fiction-by enn en virkelig by. Men tanken bak den visjonære planen var å kombinere høy boligtetthet med åpne, grønne områder og frisk luft gjennom ny teknologi som stål- og betongkonstruksjoner.



Townscape- bevegelsen ville beholde den tette, konsentrerte byen, som man mente var positiv både for sosialt miljø og levemåte. Middelalderbyen ble idealet. Byene skulle være naturlige og enkle, men husene skulle helst ha ulik form, og ha grønnareal foran seg, og mellom seg og de andre husene.





Pragmatisme innen arkitektur, viser til en prosess som søker etter å få maksimal effekt ut av det vanlige og dagligdagse. Et godt eksempel er det nederlandske prosjektet WiMBY! - <<Welcome into My Back Yard>>. Dette var en uavhengig organisasjon som arbeidet for nyutvikling av den fattige bydelen Hoogvliet, en bydel som ble bygget etter den annen verdenskrig i Rotterdam i Nederland. WiMBY! samlet beboere, entreprenører, arkitektur, politikere, forskere og designere for i fellesskap finne fram til et godt liv og en bedre framtid. Målet var å gjøre Hoogvliet til et bærekraftig og populært sted å bo og arbeide. Det har vakt stor internasjonal oppmerksomhet og er et lærerikt eksempel for lignende prosjekter.
DSC8895

De Villa december 2007
New Urbanism er en retning innenfor byutvikling som legger vekt på tradisjon, harmoni, regulerte estetiske idealer og ensartet miljø. Ifølge nyurbanismen er byens gater, plasser og fellesarealer uterom, noe som fordrer at bygningene omkring utgjør vegger i disse rommene. Det fører til at byer, som ideelt sett bør være små, må bebygges tett, og ikke med punktbygg på store tomter. 



Sammenligning


Miljø og grønt


- Pragmatism - byen skulle være bærekraftig og et populært sted å bo og arbeide
- New Urbanism - tradisjon, harmoni, regulerte estetiske idealer og ensartet miljø

- Le Corbusiers - forene byen og landet, slik at hele byen så ut som en eneste stor 
- Townscape-bevegelsen - husene skulle ha grøntareal foran seg, og mellom seg og de andre husene

Hus og bygninger
- Le Corbusiers - organisert i et geometrisk mønster, og ha et avansert transportsystem
- Townscape-bevegelsen - ville beholde den tette, konsentrerte byen
- Pragmatism - maksimal effekt ut av det vanlige og dagligdagse
- New Urbanism - byene må bebygges tett, og ikke med punktbygg på store tomter







Min by

Hvis jeg skulle hatt ansvaret for å organisere en by, er det noen faktorer jeg hadde satt høyere enn andre. 

  • Transportmuligheter er veldig viktig. Slik at folk lett kan komme seg til og fra sentrum med alle mulige transportmidler uansett hvor de bor. 
  • Jeg syns også at selve sentrum kan være utrafikkert. Det kan heller være en del parkeringsplasser rundt og  i nærheten.
  • Mye grønt arealer. Gjerne parker med vann og paviljonger.
  • Torg hvor folk kan sette seg og slappe helt av i sola. Boder som selger forskjellige ting kan også stå her. Og ellers skal det ha såpass stor plass at det kan arrangeres konserter eller andre arrangementer. 







Frøya  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar